Hop til indhold

Herunder ligger en række aktuelle tilbud som er rettet mod hhv. grundskole og ungdomsuddannelserne.

 

AKTUELLE TILBUD 

De danske øjenvidner til Holocaust

Danske øjenvidner til Holocaust er en online undervisningsaktivitet, som tager udgangspunkt i vidnesbyrd fra danske jøder, der overlevede 18 måneder i den nazistiske ghetto Theresienstadt i det nuværende Tjekkiet.
Danske øjenvidner til Holocaust: Aktiviteten lægger op til, at eleverne gennem undersøgende tilgang får et indblik i, hvad Holocaust betød for danske jødiske borgere gennem øjenvidneberetninger. Eleverne vil gennem videoen, deres ordsky og dialogerne i grupper opnå en større indsigt i jødernes vej til og liv i Theresienstadt mellem 1943 og 1945. Aktiviteten fordrer gruppearbejde og træner elevernes opmærksomhed og evne til at forklare og argumentere.

Samlet ca. 3 x 45 min. Fag: Materialet er tiltænkt historie- og samfundsdagsundervisningen i udskolingen

På denne side finder du undervisningsmaterialer, herunder lærervejledning, til emnet: Danske øjenvidner

Materialet er udviklet af Jødisk Informationscenter i samarbejde med en styregruppe bestående af Therkel Stræde, Maja Kruse, Astrid Danielsen og Allan Shapiro

Breve fra baghuset (Anne Frank-forløb)

Forløbet, der hedder Breve fra baghuset, tager udgangspunkt i Anne Fransk dagbog, som eleverne kan arbejde med som en historisk kilde til Holocaust. Forløbet indeholder en  introduktion til emnet, relevante tekstuddrag fra dagbogen (efter aftale med Anne Frank Fonds), perspektiverende tekster samt arbejdsopgaver og arbejdsforslag.
Forløbet ligger gratis tilgængeligt hos forlaget Praxis og kan tilgås for alle med unilogin: https://annefranksdagbog.praxis.dk/.

Forløbet er skrevet af forfatter og gymnasielærer Kristian Jepsen Steg.


Foredrag af overlevende fra Holocaust

Der er et tilbud om foredrag af en overlevende fra Holocaust til skoler og undervisningsinstitutioner fra 8. klasse og opefter. 

Foredragsholderen er Ib Katznelson, der som 2-årig blev arresteret af Gestapo sammen med sine forældre. Han blev sendt til den største tyske kvindekoncentrationslejr, Ravensbrück og derefter til koncentrationslejren Theresienstadt. I Ravensbrück skrev en SS-læge ham på en deportationsliste til Auschwitz, men en tjekkisk fange fik ham reddet.

Ibs fortælling om sin historie varer ca. 1 time, og der skal gerne være lidt tid bagefter til spørgsmål.
Han skal ikke have noget honorar, blot dækning af transportudgifter og eventuel overnatning, hvis det er udenfor Københavnsområdet.
Henvendelse til katznelson@me.com
 

 

”Vejen til Holocaust”
(for 9.-10 klasser)

Forløbet tager udgangspunkt i to centrale spørgsmål om Holocaust: ”Hvordan og hvorfor kunne det ske”?  Forløbet ruster eleverne med fakta, giver dem mulighed for at forholde sig til kilderne og til at reflektere over deres egen moral.
“Vejen til Holocaust” tager afsæt i folkedrabsforskeren Gregory Stantons teori om en række stadier, som kan ses i et samfund, der udvikler sig i retning mod et folkedrab.

Undervisningen foregår i to forskellige miljøer i en vekslen mellem to rum:

I Det hvide rum sidder eleverne på skamler med høretelefoner på og præsenteres for kilder såsom filmklip, lyd, foto, dagbøger, vidnesbyrd, lovstof m.m. I gruppearbejdsrummet bearbejder eleverne sammen den viden og de indtryk, de har fået i Det hvide rum.

Facts om forløbet
Varighed: 4 timer inkl. pause (kan tilpasses)

Pris: Gratis /  Max antal: 1 skoleklasse

Udbydes et begrænset antal gange efter først til mølle-princippet.
Booking foregår via www.esbjergmuseum.dk under fanen "Undervisning" - "Øvrige grundskoler fx lejrskoler".

OBS: hvis I er en folkeskoleklasse fra Esbjerg Kommune, bedes I rette henvendelse til MYRTHUE gennem følgende link: https://www.ude.nu/grundskole/vejen-til-holocaust 

 

Holocaust - Før Under Efter (Ungdomsuddannelserne)

Forløb i HolocaustUndervisningsCentret om ikke alene Holocaust, men også om nazisternes forfølgelse af romaer, funktionshæmmede, homoseksuelle og andre minoriteter i perioden 1933-1945. Forløbet vil få eleverne til at reflektere over forfølgelserne og folkemordets skelsættende betydning gennem personhistorier og et kritisk fokus på emner som racetænkning og fremmedhad. Forløbet perspektiverer yderligere til i dag ved at inddrage det 21. århundredes Holocaustbenægtelse.

Forløbet består af tre sekvenser:

1. Før folkedrabet: Om nazisternes udgrænsningspolitik og dehumanisering af jøderne i 1930erne, om eugenik og nazistisk raceideologi i et bredt perspektiv. Hér arbejder eleverne i små grupper f.eks. med at analysere en nazistisk racehygiejnisk propagandaplakat eller ved at analysere nazistisk antisemitisk lovgivning.

2. Under folkedrabet: Handler om hvordan massemordet lod sig gøre og blev gennemført, men fokus lægges på ofrene. Eleverne får kendskab til og analyserer forskellige kildetyper. Vidneudsagn fra ofrene selv giver eleverne anledning til at reflektere over grænserne mellem gerningsmand, tilskuer og offer under folkedrabet.

3. Efter folkedrabet: Om opgøret med krigsforbryderne og Holocaustbenægtelsen efter 1945. Eleverne bliver sat ”ansigt til ansigt” med Holocaust-overlevere, som fortæller om deres motiver til at videregive deres historie til eftertiden. På den måde introduceres det 21. århundredes Holocaustbenægtelse på internettet.

Facts om forløbet

Varighed: 4 timer inkl. pause (kan tilpasses) 
Pris: Gratis - Max antal: 1 skoleklasse

Udbydes et begrænset antal gange efter først til mølle-princippet

Booking foregår via  www.esbjergmuseum.dk- se under fanen "Undervisning" - "Ungdomsuddannelser o.l.".

 

Husk ikke at glemme - Snublesten

Dansk Jødisk Museum har udviklet nye undervisningstilbud med fokus på Holocaust og erindringen heraf.

De første danske snublesten blev nedlagt i 2019 og findes i dag spredt i hele landet. Snublesten minder om den sidste bopæl for mennesker, som blev deportereteller på anden måde blev ofre under den nazistiske besættelse af Danmark, og bringer på den måde fortiden ind i nutidige menneskers liv. Den nye digitale platform skal gøre det muligt at finde frem til lokale snublesten og læse mere om nogle af skæbnerne.

I dette forløb vil eleverne blive introduceret til en række af de menneskelige konsekvenser, krig fører med sig særligt for udsatte grupper primært grundet etnicitet eller samfundsmæssige status som f.eks. flygtninge.

Emne: Forløbet understøtter elevernes forståelse af erindringskultur, kildekritik og arbejdet med historiekanonens punkt omkring undervisning i ”Holocaust, jødeaktionen og Augustoprøret i 1943”.  

Fag: Historie og samfundsfag

Målgruppe: Undervisningsmateriale til de ældste folkeskoleklasser og gymnasieskolen

Hvis man har lyst til at afprøve dette konkrete projekt eller andre materialer og tilbud kan alle museets materialer tilgås her: Dansk Jødisk Museums "Undervisningsmateriale til klasselokalet"

 

De Hvide Busser 

– podcast og undervisningsforløb til ældste elever i grundskolen.

I forbindelse med 75-året for De Hvide Busser-redningsaktionen i 1945 producerede Røde Kors en podcast, hjemmeside og et undervisningsmateriale til de ældste elever i grundskolen om redningsaktionen som led i en kampagne, der markerede 75 års-dagen i 2020. Podcasten er i dag downloadet 50.000 gange. Den findes på http://dehvidebusser.dk  (Spotify, Apple Podcast mv.)

Dertil er der et tilhørende undervisningsforløb målrettet 7.-9. klasse, som findes på: https://www.rodekors.dk/de-hvide-busser/undervisningsmateriale/til-laereren  

Materialet fra Røde Kors er udviklet uafhængigt af Børne- og Undervisningsministeriet

 

 

Rwanda – interaktiv dokumentar, skolebesøg og undervisningsforløb

 

Rwanda rising - plakat 

 

Under folkedrabet mod tutsierne i Rwanda (1994) døde omkring 1 million mennesker på 100 dage. Det er 10.000 ofre om dagen. De fleste blev slået ihjel med macheter, køller og andre håndvåben.  

 

Hvordan kunne det gå så galt? Hvilke konsekvenser har folkedrabet siden fået for landets befolkning? Og hvordan kan man forhindre, at folkedrab som det i Rwanda sker igen?

 

Det er de centrale spørgsmål i det gratis forløb ’Rwanda – aldrig igen’. I forløbet kommer eleverne tæt på folkedrabet og berørte rwandere. Eleverne skal:

 

  • Undersøge en række kilder og lave gruppediskussioner 
  • Løse dilemmaer i mødet med tre nulevende rwandere i den interaktive dokumentar ’Rwanda Rising’

Rwanda – aldrig igen

Præsentationsvideo

Der er udarbejdet et undervisningsforløb på 6 lektioner målrettet udskolingen i Samfundsfag og Historie. Forløbet er udviklet i samarbejde med Cand.mag.pæd og læremiddelkonsulent Dennis Hornhave Jacobsen. Forløbet kan hentes her: Rwanda-aldrig-igen---Didaktisk-design-2022

 

Link til den interaktive dokumentar ’Rwanda Rising’

 

 

 

Projektet blev gennemført i samarbejde mellem produktionsselskabet Planet2030 og FIF, Frederiksberg Integrations Forening.

 

Sidst opdateret: 12. august 2025