Hop til indhold

De danske østfrontfrivillige under 2. Verdenskrig

Danske østfrontfrivillige under Holocaust – overblik

Hvem var de østfrofrivillige, og hvorfor meldte de sig?

Massakrer i Vestukraine

Danskere i ”Jødelejren” i Bobruisk

”Ikke kammerat”: forbrydelser mod sovjetiske krigsfanger

Dansk deltagelse i forbrydelser mod den sovjetiske civilbefolkning

Efterspil: de østfrontfrivillige efter krigen

Galleri – de østfrontfrivillige

Kort – Holocaust og de danske østfrontfrivillige

Gerningsmænd

Afskyens natur: Når folkedrab gør gerningsmanden syg

Fest, druk og massedrab: Det flyder med tomme flasker efter folkedrab

Hvordan kunne de gøre det? – moral og intention hos gerningsmænd under Holocaust

Darfur

Eksempler på folkedrab – Darfur (opdateret)

Darfur – En glemt konflikt?

Retfærdighed eller fred i Darfur?

Rwanda i dag

Projekt ny nation: ”I dag er vi alle Rwandere”

At leve samme igen

Sort Mælk – Holocaust i ny kunst

Vil du bygge en KZ-lejr i LEGO?

Dør om dør med fjenden

Skal vi tie eller tale om traumer?

Må man grine af Holocaust?

Kan man være et stolt offer?

Træder du på mennesker?

Må vi glemme Holocaust?

Skal gerningssteder bevares?

Giftgas som souvenir?

Kan du lide at se på nazister?

Må en historiker vise følelser?

Overgreb i sagens tjeneste?

Kan et gerningssted være turistmål?

Hvorfor titlen “Sort Mælk?”

Info og fotos fra udstillingen Sort Mælk – Holocaust i ny kunst

Lærervejledning til “Sort Mælk – Holocaust i ny kunst”

Modstand

Hvad er modstand?

Jødisk modstand under Holocaust

Redning af jøder som tysk modstand

Tysk modstand mod nazismen 1933-45

Slavearbejde og sabotage – da det tyske vidundervåben blev saboteret af jødiske slavearbejdere

Modstandsbevægelsen og Oktober ’43

Modstand og samarbejde i Danmark: forskellige opfattelser gennem tiden

De danske jøders flugt til Sverige

Flugten til Sverige

Modstandsbevægelsen og Oktober ’43

Hjælpen til de danske jøder – hvorfor hjalp så mange, og hvad var risikoen?

Danske jøder i svensk eksil

Gemte jødiske børn i Danmark

Det danske særtilfælde – Socialtjenestens hjælp til danske jøder i eksil og fangenskab

De danske jøders tilbagevenden efter Besættelsen

Mindet om oktober 1943 – når myten skygger for virkeligheden

Dokumentarfilm: Oktober ‘43 – Bent Melchiors liv

Dokumentarfilm: FLUGTEN TIL SVERIGE – beretninger fra Oktober ‘43

Audiowalk: På flugt fra den nazistiske besættelsesmagt

Nazisternes menneskeforsøg

Nazistiske menneskeforsøg – oversigt

Militærmedicinske og epidemologiske forsøg på kz- og krigsfanger

”Racens forbedring” i Auschwitz-Birkenau

”Kur” mod homoseksualitet af en dansk SS-læge

Kamp mod plettyfus med dansk vaccine

Døden i det kolde vand: hypotermi-forsøg i Dachau

Lægevidenskabens lektie

Det armenske folkedrab

Det skandinaviske hjælpearbejde under det armenske folkedrab

Kvindelige missionsarbejdere i Armenien – Maria Jacobsen, Alma Johansson og Bodil Biørn

Maria Jacobsen – dagbog fra det armenske folkedrab

Fridtjof Nansen – polarforskeren, der ville gøre en forskel

Øvrige artikler og undervisningsmaterialer

Se også de øvrige materialer, der allerede er tilgængelige på Aldrigmere.dk

LTI: Oplæsning af uddrag af filologen Viktor Klemperers dagbogsnotater fra den dag jødestjernes blev indført i Tyskland

Radiomontage ’På besøg i Auschwitz-Birkenau’

Bantikka – dilemmaspil (opdateret og relanceret 2015)

Forskellighed og fordomme, genoptryk af lærebog om intolerance for grundskolen

Danske homoseksuelle i nazistisk koncentrationslejr

Folkedrabet i Namibia 1904-08

Hvad betyder Holocaust i dag

Menneskerettighederne og Holocaust

Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud

Kan folkedrab forebygges?

Nazisternes forsøg på at skjule regimets forbrydelser

AT-oplæg

Fokus på folkedrab i årene 2012, 2014, 2015 og 2016.

AT 2016: Grænser

AT 2015: Kommunikation – muligheder og begrænsninger

AT 2014: Mad og mennesker

AT 2012: Katastrofen – årsager og konsekvenser

Lærervejledninger og artikler til lærere

Medborgerskab i undervisningen

Medborgerskab og modborgerskab

Filmanalyse i historie- og folkedrabsundervisningen

Holocaust på film

Folkedrabet i Rwanda på film

Lærervejledning: “Drengen i den stribede pyjamas” – filmens muligheder og faldgruber

Med elever i Auschwitz – Guide til undervisere på studietur i Auschwitz-Birkenau

Elevøvelse til brug i undervisningen: ”Restriktioner og rettigheder”

Sidst opdateret: 17. september 2021