Hop til indhold

Theresienstadt, eller Terezín som byen hedder i dag, rummer som autentisk sted et stort læringspotentiale på grund af sin centrale plads i historien om Danmark og Holocaust. 471 danske jøder sad fanget her under krigen. De var blevet arresteret og deporteret i efteråret 1943, da nazisterne indledte jødeforfølgelserne i Danmark.

Dét at kunne se og mærke stedet på sin egen krop kan tilføre undervisningen autenticitet og give den en fysisk dimension.

Når du tager elever med hertil, er din primære opgave som underviser at gøre stedets historie levende for dem. Terezin er et atypisk gerningssted, som afviger fra, hvad danske elever almindeligvis forbinder med en kz-lejr, og det kan være vanskeligt for dem at forestille sig, at gaderne og husene engang var en nazistisk lejr, hvor tusinder af fanger levede under kummerlige vilkår, hvor mange sultede og døde, og endnu flere blev deporteret videre til Auschwitz og gaskamrene.

Vejledningen er bygget op, så den fokuserer på, hvad du som underviser bør være opmærksom på henholdsvis før, under og efter besøget. Den indeholder også en byvandring, Theresienstadt: I de danske jøders fodspor, med 11 stop, der er suppleret med fakta, kilder og arbejdsspørgsmål.

Med elever i Theresienstadt

  • Basisviden om Holocaust og Theresienstadt
  • Forslag til undervisningsforløb: Før, under og efter studieturen
  • Byvandring med fakta, kilder og arbejdsspørgsmål til elever
  • Kort over Theresienstadt
  • Praktiske oplysninger
  • Inspiration til relevant litteratur og film

 

Sidst opdateret: 10. september 2021