Dilemma-spil
”En fremtid i Tyskland efter Krystalnatten 1938-1939” og ”Rwanda 1994 - Borgerkrig eller folkedrab?”
Vi kender de tyske jøders forfærdelige skæbne efter Krystalnatten mellem 9. og 10. november 1938, og vi har hørt om ekstremistiske hutuers brutale massemord på tutiser i Rwanda i 1994. Men hvilke forestillinger kan tyske jøder have gjort sig om deres fremtid lige efter Krystalnatten, og hvilke prioriteringer og valgmuligheder havde centrale aktører for at kunne forhindre, at konflikten i Rwanda udviklede sig til et folkemord?
Disse spørgsmål får eleverne mulighed for at leve sig ind i og forholde sig til i to historiske scenarier, ”En fremtid i Tyskland efter Krystalnatten 1938-1939” og ”Rwanda 1994 - Borgerkrig eller folkedrab?” der er udformet som dilemmaspil.
Hver af spillene kan gennemføres på tre-fire lektioner, og kan anvendes både i 8.-9. klasse og ungdomsuddannelserne.
Spillene hentes her:
Dilemmaspil: Krystalnatten
Dilemmaspil: Rwanda
Hédi Fried og historien om Bodri
Mellemtrinforløb om Holocaust formidlet via børnebilledbog
Er du mellemtrinlærer, og har du lyst til at undervise 4.-5.klasse om Holocaust på en pædagogisk tilpasset måde, hvor du selv kan styre graden af uhyggelige detaljer uden at give køb på det historiske indhold og faghæftet i historie?
Dette undervisningsmateriale baserer sig på billedbogen ’Historien om Bodri’, der frit kan bookes som e-bog over mitcfu.dk. Bogen er fortalt af Hédi Fried, der overlevede Holocaust, hvorfor eleverne kan høre om Holocaust uden, at fortælleren selv dør. Bogen tematiserer antisemitisme, forvisning og død, men også venskab og overlevelse. Bogen er derudover formidlet i et enkelt og poetisk sprog, der understøttes af bogens tegninger, der antyder fremfor overeksponerer Holocaust’ brutalitet.
I forløbet hører eleverne dog ikke blot om Holocaust fra en overlevende, men skal også selv forholde sig historisk skabende, refleksivt og kreativt i forløbets forskellige elevaktiviteter.
Forløbet består af en lærervejledning og et elevmateriale (klik herunder)