Hop til indhold

Samfundsfag som udgangspunkt for problemorienteret projektarbejde på aldrigmere.dk

Foreslået problemformulering - med problemet som drivkraft

Erindringskulturen i Tyskland er en måde at tage ansvar for forfølgelse og folkedrab på jøderne op til og under 2. verdenskrig.

Hvordan kan man beskrive den tyske erindringskultur, som den giver sig til udtryk gennem lovgivningen og borgernes bevidsthed? Hvilke diskussioner er der i Tyskland i forhold til at tage lidt mere afslappet på erindringskulturen i dag og fx bruge nationale symboler mere? Hvilken rolle spiller erindringskulturen for den opvoksende generation?

Hvilke forskellige demokratiopfattelser er der tegn på i det tyske samfund i dag, og hvilke forventninger er der i denne sammenhæng til at leve op til pligter i samfundet? Hvilke ligheder og forskelle kan der identificeres i samfundsdiskurser i dag og op til 2. verdenskrig? På hvilken måde kan tysk lovgivning sikre demokratiet?

Hvordan kan udviklingen i Tyskland komme til at influere på synet på erindringskulturen i fremtiden? På hvilke måder kan vi I Danmark eller på internationalt niveau understøtte det tyske demokrati? Og hvem kan man forvente bidrager til at diskutere hvilket samfund Tyskland skal udvikle sig hen imod og med hvilke holdninger?

Specifikke faglige mål i relation til læreplanen for Samfundsfag

Sidst opdateret: 16. september 2021